La casa en Mango Street Escrito Por: Sandra Cisneros



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La casa en Mango Street

-Escrito Por: Sandra Cisneros
As you read, be sure to answer in COMPLETE SPANISH SENTENCES the questions that pertain to each specific chapter. (Note: Not all chapters have questions associated with them. It is your responsibility to note anything of interest or relevance to the book.)
I. Comprehension
-“La casa en Mango Street”

  1. ¿Dónde vivía la narradora antes de moverse a la calle Mango? ¿Cómo eran las otras casas de Esperanza antes de llegar a la calle Mango? ¿Fueron similares a su casa en la calle Mango?

  2. ¿En que tipo de casa le gustaría vivir? ¿Su nueva casa es la casa de sus sueños? ¿Por que si/por que no?


-“Pelos”

  1. ¿Quiénes fueron los miembros de su familia?


-“Mi nombre”

  1. ¿De dónde venía el nombre de Esperanza? ¿Qué significa Esperanza? ¿Que te explica su nombre de la situación de las mujeres en su sociedad?


-“Cathy reina de gatos”

  1. ¿Por qué se mudó la familia de Cathy?


-“Nuestro día bueno”

  1. ¿Como se hacen amigas Esperanza, Lucy y Rachel? ¿Por qué son mejores amigas que Cathy?


-“Marín”

  1. ¿Quien es Marín? ¿Por qué no se puede salir de su casa? ¿Hace planes de cambiar su situación? ¿Por qué la admiran Ezperanza y sus amigas?


-“Los que no”

  1. ¿Cómo se ven al barrio los que no viven en el barrio? ¿Cómo se siente Esperanza cuando se visita a los otros barrios?


-“Había una viejita que tenía tantos niños que no sabía que hacer”

  1. ¿Por qué llora Rosa Vargas cada día? ¿Por qué no se portan bien sus niños? ¿Qué le pasa a su hijo, Ángel?


-“Alicia que ve ratones”

  1. ¿Cómo se siente el padre de Alicia cuando Alicia quiere recibir una educación?


-“La familia de pies menuditos”

  1. ¿Qué le pasa a Esperanza cuando ella y sus amigas reciben zapatos? ¿Cómo se cambian después de recibir los zapatos? ¿Qué les pasa a los hombres del barrio cuando las vea con sus zapatos nuevos?


-“Un sándwich de arroz”

  1. ¿Por qué quiere Esperanza comer en la “cantina” de su escuela? ¿Quién la ayuda y como la ayuda?


-“Caderas”

  1. ¿Qué están haciendo las chicas cuando están hablando de las caderas? ¿Para que son buenas las caderas? ¿Qué puedes concluir de las edades de las chicas de esta conversación?


-“El primer empleo”

  1. ¿Por qué se llama “El primer empleo”? ¿Qué le pasa a Esperanza su primer día del trabajo? ¿Qué se espera su familia?


-“Papá que se despierta cansado en la oscuridad”

  1. ¿Por qué llora el padre de Esperanza? ¿Cómo se siente Esperanza cuando su padre está llorando?


-“Mal nacida”

  1. ¿Qué le pasa a tía Lupe? ¿Qué tipo de relación tuvo Esperanza con su tía?


-“Geraldo sin apellido”

  1. ¿Por qué no tiene apellido Geraldo? De la información que recibiste del autor, ¿crees que la muerte de Geraldo podría evitarse?



-“Sire”

  1. ¿Por qué tiene miedo Esperanza de Sire? ¿Qué piensan los padres de Esperanza del Sr. Sire? ¿Por qué le interesa a Esperanza tanto del Sr. Sire?


-“No speak English”

  1. ¿Cuáles palabras o frases sabe Mamacita? ¿Cómo se relacionan con los demás de la comunidad que hablan ingles?


-“Rafaela que los martes toma jugo de coco y papaya”

  1. ¿Qué le hace envejecer a Rafaela? ¿Quién es Rapunzel y por que quiere Rafaela pelo como Rapunzel?


-“Sally”

  1. Describe la relación entre Sally y su padre. ¿Cómo es Sally según sus amigos de la escuela? ¿Cómo es Sally cuando está en casa?


-“Minerva escribe poemas”

  1. ¿Por qué escribe Minerva poesía? ¿Por qué está “negro y azul” cuando visita a Esperanza?


-“Vagabundos en el ático”

  1. ¿Qué trabajo tiene el padre de Esperanza? ¿Por qué no va Esperanza con la familia los domingos?


-“Bella y cruel”

  1. Esperanza tiene una lucha. ¿Para que lucha? ¿A quien se pelea? ¿A que se pelea?


-“Bien águila”

  1. ¿Qué sabe la madre de Esperanza de como se porta su hija? ¿Qué no sabe de Esperanza?


-“El jardín del mono”/”Payasos rojos”/”Rosas de linóleo”

  1. ¿Cómo se cambia “el jardín del mono”? ¿Por qué se enoja Esperanza con Sally? ¿Qué le pasa a Sally? ¿Qué piensa Esperanza del matrimonio de Sally?



-“Las tres hermanas”

  1. ¿Dónde se conocen Esperanza y las tres hermanas? ¿Qué dicen ellas del futuro de Esperanza? ¿Cuál es la responsabilidad de Esperanza?


-“A veces Mango dice adiós”

  1. El libro de La casa en Mango Street es un círculo. ¿Cómo se hace completa el círculo con el fin del libro?


II. Idioma: imagen, metáfora, y la voz
1. En el cuento "Pelos", Esperanza describe el pelo de su madre como "rueditas de caramelo todo rizado." (6) ¿Qué significa esta metáfora, y aquellos en el próximo párrafo, acerca de los sentimientos de Esperanza a su madre?
III. La gente en la calle Mango



  1. Why do you think Cisneros tells the reader about Esperanza’s house before she writes about her name?




  1. How old do you think Esperanza is? Where in the book does Cisneros suggest her age?




  1. Of what is Esperanza ashamed?




  1. What makes her cry?




  1. What makes her angry?




  1. Throughout La casa en Mango Street, Cisneros’s narrator describes herself from two points of view: as she sees herself and as she believes others see her. We can find an example of this in “Mi nombre”: “En la escuela pronuncian raro mi nombre, como si las silabas estuvieran hechas de hojalata y lastimaran el techo de la boca.” (11). Where else in the book does Cisneros convey this dual consciousness? How does Esperanza see herself? How does she think other people perceive her?




  1. Although Esperanza is clever and often very perceptive, she is still a child, and Cisneros sometimes shows her failing to see the significance of things that would be obvious to someone older. An example can be found on pages 24-25, when Esperanza and her friends take a ride in a flashy car driven by Louie’s cousin, who is promptly arrested by the police. An adult might be suspicious about the new car and would probably not wave so cheerfully when Louie was taken away. What is the effect of making Esperanza what is sometimes called an “unreliable narrator”? Where else in the story does Cisneros use this technique?




  1. At the novel’s end, Esperanza declares that she is too strong for Mango Street to keep her forever. What is the nature of her strength? How does Cisneros establish this characteristic elsewhere in the book?


IV. Temas
** Escoga 5 de responder en detalle en ESPAÑOL.


  1. After rereading the chapters “La casa en Mango Street”, “Vagabundos en el ático”, and “Una casa propia”, write a description of Esperanza’s house. How does she feel about it? How do you think her house might look to stranger? In what kind of house would she like to live?




  1. In “Niños y niñas” (8-9), Cisneros write, “Los niños y niñas viven en mundos separados”. In “Bella y cruel”, there is the declaration “he decidido no creer mansita como las otras, que ponen su cuello en la tabla de picar en espera de la cuchilla” (90). How would you describe the respective worlds in which Cisneros’s boys and girls live? What kind of men and women are they likely to become when they grow up? How would you sum up the book’s depiction of relations between the sexes? Use incidents and descriptions in such stories as “Mi nombre”, “Marín, “Alicia que ve ratones”, “Rafaela que los martes toma jugo de coco y papaya”, “Sally”, “Minerva escribe poemas”, “Bella y Cruel”, “Lo que Sally decía”, and “El jardín del mono”.




  1. In the stories “Mi nombre” and “No Speak English”, Cisneros describes a gulf between two languages, a gap of meaning and of feeling. In English, for example, Esperanza means hope; in Spanish, says the narrator, it suggests sadness and waiting How does Esperanza feel about her two languages- and by extension, about her two cultures? How does she feel about the society outside her barrio? Look particularly at the chapters “Cathy reina de gatos”, “Los que no”, “Papá que se despierta cansado en la oscuridad”, “Geraldo sin apellido”, and “Vagabundos en el ático”.




  1. When Esperanza visits Elenita to have her fortune told, the witch tells her that she sees “un ancla de brazos” and “una casa en el corazón”. What is the possible significance of these visions? How do they tie in to themes Cisneros develops elsewhere in the book?




  1. Nearly all the characters in Cisnero’s book dream of escaping. What do they want to leave? Describe the ways on which different people try to escape, as well as the result of their efforts. Do you think that Esperanza’s dreams of escaping are likely to be more successful? How does being poor-as most of these characters are- affect one’s chances of escaping a dead-end neighborhood or fulfilling other dreams?




  1. Aunt Lupe tells Esperanza that writing “will keep you free”. In what way can writing be an avenue of freedom? What does freedom mean to you? What activity gives you a sense of freedom?




  1. The three sisters tell Esperanza, “When you leave you must remember to come back for the others”. What do they mean by this? In what way does Esperanza reconcile her longings to escape Mango Street with her loyalty to her origins? How might a writer like Cisneros come to terms with leaving a place like Mango Street? How would you choose to remain faithful to a place you needed to leave?


V. Más allá del libro

**Escoga 3 de los 6 a contestar en español.




  1. Write a description of your home, using language that tells the reader both how it looks and how you feel Bout it. Then write a description of the kind of house in which you’d like to live.




  1. Read “Pelos”, “Risa”, “Papá que se despierta cansado en la oscuridad”, and “Mal nacida”, paying special attention to the language with which Esperanza describes the members of her family. Then write a description of your own family, using metaphors that not only tell the reader what your relatives look like but that suggest how you feel about them.




  1. After rereading the story “Mi nombre”, write about your own name. Who gave it to you? What languages does it come from? What does your name originally mean? If you were named after someone in your family, tell a story about that person. How well does your name “fit” you? If you were going to rename yourself, what name would you choose and why?



  1. Cisneros offers one view of Chicano culture in La casa en Mango Street- the view her main character sees from her street in Chicago. How does this view of Chicano culture fit into the larger social fabric of the United States? What ceremonies and values set it apart? What value does it ascribe to women? Drawing on independent research, present a different – or more detailed- view of this culture.




  1. How might La casa en Mango Street be different if the narrator were a boy?




  1. How is the book similar to or different from other books you may have read that feature young narrators, for example, Catcher in the Rye?



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